Biologia

Biologia to nauka przyrodnicza o układach fizyko-chemicznych, do których można zastosować określenie "żywy", o życiu, ich pochodzeniu, rozwoju osobniczym, ewolucji, zależnościach między nimi, a także o powiązaniach między nimi i środowiskiem. Biologia stara się, używając metod naukowych, formułować ogólne prawa dotyczące wszelkich przejawów życia. Biologia to termin wprowadzony w 1802 roku niezależnie przez dwóch przyrodników: Gottfrieda Reinholda Treviranusa i Jeana Baptiste Lamarcka w odniesiemiu do gałęzi nauki zajmującej się organizmami żywymi; w wieku XX do obiektów zainteresowania biologii dołączyły wirusy, które trudno nazwać organizmami, ale raczej układami fizyko-chemicznymi, do których można zastosować określenie "żywy".

Przykłady efektownych metod i technik uczenia się i nauczania

Książki przedmiotowe do gimnazjum

Książki przedmiotowe do gimnazjum

Książki przedmiotowe do liceum

Książki przedmiotowe do liceum

Karta hospitacji


KARTA HOSPITACJI LEKCJI
Imię i nazwisko
nauczyciela: ................................................................................................................................
Przedmiot: ..........................................................................................................................................................
Klasa: .............................................................................. Data: .......................................................................
Temat: .................................................................................................................................................................
I. Sprawność organizacyjna lekcji:
a. czy zgodna z tematem lekcji:
.....................................................................................................................................................................
b. czy służy procesowi poznawczemu ucznia:
....................................................................................................................................................................
c. tempo lekcji:
....................................................................................................................................................................
d. ład i porządek w klasie:
.....................................................................................................................................................................
II. Realizacja celów:
a. czy są czytelne dla ucznia:
....................................................................................................................................................................
b. czy są zgodne z tematem lekcji i zakresem
wiadomości: ................................................................................................................................................
....................
c. czy służą procesowi poznawczemu
ucznia: ........................................................................................................................................................
............
d. czy uczą obserwacji, rozwoju wyobraźni, kształcenia logicznego myślenia,
wnioskowania: .................................................................................................................... .......................
.......................
e. czy rozwijają aktywność i samodzielność
ucznia: ........................................................................................................................................................
............
f. czy są zgodne z podstawą programową:
.....................................................................................................................................................................
III. Dobór metod:
a. adekwatność metod do tematu lekcji:
………………………………………….....................................................................................................
b. elementy twórczego i nowatorskiego podejścia:
…………………………………………………….....................................................................................
c. wykorzystanie różnych źródeł wiedzy:
………………………………………….....................................................................................................
d. czy służą aktywności uczniów:
…………………………………….............................................................................................................
IV. Relacje interpersonalne na lekcji:
a. atmosfera pracy (poszanowanie wzajemne, zaufanie,
partnerstwo): ...............................................................................................................................................
.....................
.....................................................................................................................................................................
b. relacja uczeń-nauczyciel, uczeńuczeń:
..........................................................................................................................................................
..........
.....................................................................................................................................................................
c. styl kierowania
wychowawczego: .......................................................................................................................................
.............................
din.dywidualizacja: ........................................................................................................................................
............................
V. Ewaluacja:
a. czy sprawdzono osiągnięcie celów:
….................................................................................................................................................................
b. czy wystąpiły różne formy sprawdzania
uczniów: .....................................................................................................................................................
...............
c. czy wystąpiła informacja zwrotna w trakcie
zajęć: ...........................................................................................................................................................
.........
VI. Zadanie domowe:
a. celowość zadania
domowego: .................................................................................................................................................
...................
b. zróżnicowanie pracy
domowej: ....................................................................................................................................................
................
c. zgodność z tematem
lekcji: ..........................................................................................................................................................
..........
Podsumowanie hospitującego:
a. mocne strony
lekcji: ..........................................................................................................................................................
..........
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
b. słabe strony
lekcji: ..........................................................................................................................................................
..........
.....................................................................................................................................................................
….................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
c. kierunki do dalszej
pracy: ..........................................................................................................................................................
..........
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
..........................................................
podpis hospitującego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ankieta - Biologia w Twojej szkole

Prezentacja podsumowująca ankietę