Konspekt zajęć terenowych dla Gimnazjum
Nauczyciel: Mariusz Pluciński
Szkoła: Gimnazjum nr 73 im. Jerzego Huberta Wagnera
Klasa: 3
Przedmiot: Biologia
Dział programowy: Różnorodność ssaków
Podstawa programowa:
VI. Świat zwierząt – kręgowce (W. III 9–11)
- Rozpoznawanie w terenie pospolitych gatunków zwierząt kręgowych
- Posługiwanie się kluczem do oznaczania kręgowców
- Rozpoznawanie w terenie pospolitych gatunków zwierząt kręgowych
Temat: Różnorodność ssaków na terenie Kampinowskiego Parku Narodowego
Liczba godzin: 45 min - zajęcia terenowe
45 min - zajęcia podsumowywujące w klasie
Cele zajęć:
Wiadomości:
- zapoznanie się z gatunkami ssaków występującymi na terenie KPN
- przybliżenie jak w prawidłowy sposób posługiwać się atlasem
Umiejętności:
- rozpoznawanie ssaków żyjących na terenie KPN
- rozpoznawanie śladów pozostawianych przez ssaki
- posługiwanie się atlasem w celu znalezienia potrzebnych informacji
Postawy:
- wyrabianie postawy badawczej uczniów
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody
- powiększanie wiedzy na temat różnorodności ssaków w Kampinowskim Parku Narodowym
Metody pracy: poszukująca, badawcza i obserwacyjna.
Forma pracy: praca w grupach.
Środki dydaktyczne: atlas do tropienia zwierząt, aparat fotograficzny na grupę (ewentualnie telefon komórkowy z aparatem), karta pracy, ołówek
Przebieg lekcji w terenie
Faza wprowadzająca:
- Spotkanie się z uczniami we wcześniej wyznaczonym miejscu.
- Podanie tematu i przewidywanego czasu trwania wycieczki oraz miejsca zbiórki.
- Przedstawienie planu wycieczki.
- Podział uczniów na grupy oraz objaśnienie zadań do wykonania
Faza realizacyjna:
- Każda z grup otrzymuje atlas
- Grupy oddalają się w różnych kierunkach w celu poszukiwania wszelkiego rodzaju śladów (tropów, odchodów, innych śladów)
- Uczniowie dokumentują za pomocą aparatu fotograficznego swoje obserwacje oraz robią notatki na podstawie atlasów
Przebieg lekcji w klasie:
Faza wstępna:
wprowadzenie
Faza realizacyjna:
- Wypełnienie kart pracy
Faza podsumowywującja:
- Podsumowanie uzyskanych obserwacji przez każdą grupę
- Sprawdzenie wspólnie wypełnionych kart pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz