Standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku
nauki w gimnazjum A. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych I.
Czytanie i odbiór tekstów kultury Uczeń: 1) czyta teksty kultury (w tym źródła
historyczne) rozumiane jako wszelkie wytwory kultury materialnej i duchowej
człowieka, podlegające odczytywaniu i interpretacji, zwłaszcza teksty kultury
należące do polskiego dziedzictwa kulturowego - na poziomie dosłownym,
przenośnym i symbolicznym, 2) interpretuje teksty kultury, uwzględniając
intencje nadawcy, odróżnia fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji,
dostrzega perswazję, manipulację, wartościowanie, 3) wyszukuje informacje
zawarte w różnych tekstach kultury, w szczególności w tekstach literackich,
publicystycznych, popularnonaukowych, aktach normatywnych, ilustracjach, mapach,
tabelach, diagramach, wykresach, schematach, 4) dostrzega w odczytywanych
tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje - dostrzega środki wyrazu typowe
dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i
muzyki, 5) odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w rozwoju
cywilizacyjnym Polski i świata - odnajduje i interpretuje związki
przyczynowo-skutkowe w polityce, gospodarce, kulturze i życiu społecznym, 6)
dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury:
historyczny, biograficzny, filozoficzny, religijny, literacki, plastyczny,
muzyczny, regionalny i wypowiada się na ich temat oraz wyjaśnia zależności
między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką, literaturą), 7)
dostrzega wartości wpisane w teksty kultury. II. Tworzenie własnego tekstu
Uczeń: 1) buduje wypowiedzi poprawne pod względem językowym i stylistycznym, w
następujących formach: opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie,
recenzja, rozprawka, notatka, plan, reportaż, artykuł, wywiad, ogłoszenie,
zaproszenie, dedykacja, podanie, list, pamiętnik, 2) posługuje się kategoriami i
pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek edukacyjnych, 3)
tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do
sytuacji komunikacyjnej, 4) zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy
tekst na zadany temat, spójny pod względem logicznym i składniowym, 5)
formułuje, porządkuje i wartościuje argumenty uzasadniające stanowisko własne
lub cudze, 6) analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte
w tekstach kultury, 7) dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza,
rozwija, przekształca stylistycznie, 8) wypowiada się na temat związków między
kulturą rodzimą a innymi kręgami kulturowymi, w tym komentuje powiązania,
zwłaszcza między kulturą polską a śródziemnomorską, oraz określa te powiązania w
różnych obszarach: polityce, kulturze, gospodarce, życiu codziennym, w
odniesieniu do przeszłości i w czasach obecnych, 9) formułuje problemy, podaje
sposoby ich rozwiązania, wyciąga wnioski, wypowiada się na temat sytuacji
problemowej przedstawionej w tekstach kultury. B. Standardy wymagań z zakresu
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć
i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w
praktyce życiowej i dalszym kształceniu Uczeń: 1) stosuje terminy i pojęcia
matematyczno-przyrodnicze: a) czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują
terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie, b)
wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań,
obiektów i organizmów, c) stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania
środowiska, 2) wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych: a) stosuje
w praktyce własności działań, b) operuje procentami, c) posługuje się
przybliżeniami, d) posługuje się jednostkami miar, 3) posługuje się własnościami
figur: a) dostrzega kształty figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości,
b) oblicza miary figur płaskich i przestrzennych, c) wykorzystuje własności
miar. II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 1) odczytuje informacje
przedstawione w formie: a) tekstu, b) mapy, c) tabeli, d) wykresu, e) rysunku,
f) schematu, g) fotografii, 2) operuje informacją: a) selekcjonuje informacje,
b) porównuje informacje, c) analizuje informacje, d) przetwarza informacje, e)
interpretuje informacje, f) czytelnie prezentuje informacje, g) wykorzystuje
informacje w praktyce. III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i
zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych Uczeń: 1) wskazuje prawidłowości w procesach, w
funkcjonowaniu układów i systemów: a) wyodrębnia z kontekstu dane zjawisko, b)
określa warunki jego występowania, c) opisuje przebieg zjawiska w czasie i
przestrzeni, d) wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk, 2) posługuje
się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych: a) zapisuje wielkości za pomocą
symboli, b) zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych, c) przekształca
wyrażenia algebraiczne, d) zapisuje związki i procesy w postaci równań i
nierówności, 3) posługuje się funkcjami: a) wskazuje zależności funkcyjne, b)
opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel, c) analizuje funkcje
przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski, 4) stosuje zintegrowaną wiedzę
do objaśniania zjawisk przyrodniczych: a) łączy zdarzenia w ciągi przemian, b)
wskazuje współczesne zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska
przyrodniczego, c) analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby
przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym, d) potrafi umiejscowić
sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.
IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów
Uczeń: 1) stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów: a) formułuje i
sprawdza hipotezy, b) kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i
wyciąga wnioski, 2) analizuje sytuację problemową: a) dostrzega i formułuje
problem, b) określa wartości dane i szukane (określa cel), 3) tworzy modele
sytuacji problemowej: a) wyróżnia istotne wielkości i cechy sytuacji
problemowej, b) zapisuje je w terminach nauk matematyczno-przyrodniczych, 4)
tworzy i realizuje plan rozwiązania: a) rozwiązuje równania i nierówności
stanowiące model problemu, b) układa i wykonuje procedury osiągania celu, 5)
opracowuje wyniki: a) ocenia wyniki, b) interpretuje wyniki, c) przedstawia
wyniki. STANDARDY WYMAGAŃ PRZEZNACZONE DLA UCZNIÓW NIEWIDOMYCH I SŁABO WIDZĄCYCH
A. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych I. Czytanie i odbiór
tekstów kultury Uczeń: 1) czyta teksty kultury (w tym źródła historyczne)
rozumiane jako wszelkie wytwory kultury materialnej i duchowej człowieka,
podlegające odczytywaniu i interpretacji, zwłaszcza teksty kultury należące do
polskiego dziedzictwa kulturowego - na poziomie dosłownym, przenośnym i
symbolicznym, 2) interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy,
odróżnia fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji, dostrzega perswazję,
manipulację, wartościowanie, 3) wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach
kultury, w szczególności w tekstach literackich, publicystycznych,
popularnonaukowych, aktach normatywnych, mapach, tabelach, diagramach,
wykresach, schematach, 4) dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i
określa ich funkcje - dostrzega środki wyrazu typowe dla: tekstów literackich,
tekstów publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki, 5) odnajduje i
interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i
świata - odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w polityce,
gospodarce, kulturze i życiu społecznym, 6) dostrzega i analizuje konteksty
niezbędne do interpretacji tekstów kultury: historyczny, biograficzny,
filozoficzny, religijny, literacki, plastyczny, muzyczny, regionalny i wypowiada
się na ich temat oraz wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów
kultury (plastyką, muzyką, literaturą), 7) dostrzega wartości wpisane w teksty
kultury. II. Tworzenie własnego tekstu Uczeń: 1) buduje wypowiedzi poprawne pod
względem językowym i stylistycznym w następujących formach: opis, opowiadanie,
charakterystyka, sprawozdanie, recenzja, rozprawka, notatka, plan, reportaż,
artykuł, wywiad, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list, pamiętnik,
2) posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów
humanistycznych i ścieżek edukacyjnych, 3) tworzy teksty o charakterze
informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej, 4) zna i
stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst na zadany temat, spójny pod
względem logicznym i składniowym, 5) formułuje, porządkuje i wartościuje
argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze, 6) analizuje, porównuje,
porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury, 7) dokonuje
celowych operacji na tekście: streszcza, rozwija, przekształca stylistycznie, 8)
wypowiada się na temat związków między kulturą rodzimą a innymi kręgami
kulturowymi, w tym komentuje powiązania, zwłaszcza między kulturą polską a
śródziemnomorską, oraz określa te powiązania w różnych obszarach: polityce,
kulturze, gospodarce, życiu codziennym, w odniesieniu do przeszłości i w czasach
obecnych, 9) formułuje problemy, podaje sposoby ich rozwiązania, wyciąga wnioski
- wypowiada się na temat sytuacji problemowej przedstawionej w tekstach kultury.
B. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych I.
Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu Uczeń: 1) stosuje terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze: a)
czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia
matematyczno-przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie, b) wybiera odpowiednie
terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań, obiektów i
organizmów, c) stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska, 2)
wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych: a) stosuje w praktyce
własności działań, b) operuje procentami, c) posługuje się przybliżeniami, d)
posługuje się jednostkami miar, 3) posługuje się własnościami figur: a)
dostrzega kształty figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości, b) oblicza
miary figur płaskich i przestrzennych, c) wykorzystuje własności miar. II.
Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 1) odczytuje informacje
przedstawione w formie: a) tekstu, b) mapy, c) tabeli, d) wykresu, e) schematu,
2) operuje informacją: a) selekcjonuje informacje, b) porównuje informacje, c)
analizuje informacje, d) przetwarza informacje, e) interpretuje informacje, f)
czytelnie prezentuje informacje, g) wykorzystuje informacje w praktyce. III.
Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności
przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Uczeń: 1)
wskazuje prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów: a)
wyodrębnia z kontekstu dane zjawisko, b) określa warunki jego występowania, c)
opisuje przebieg zjawiska w czasie i przestrzeni, d) wykorzystuje zasady i prawa
do objaśniania zjawisk, 2) posługuje się językiem symboli i wyrażeń
algebraicznych: a) zapisuje wielkości za pomocą symboli, b) zapisuje wielkości
za pomocą wyrażeń algebraicznych, c) przekształca wyrażenia algebraiczne, d)
zapisuje związki i procesy w postaci równań i nierówności, 3) posługuje się
funkcjami: a) wskazuje zależności funkcyjne, b) opisuje funkcje za pomocą
wzorów, wykresów i tabel, c) analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i
wyciąga wnioski, 4) stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk
przyrodniczych: a) łączy zdarzenia w ciągi przemian, b) wskazuje współczesne
zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska przyrodniczego, c) analizuje
przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby przeciwdziałania współczesnym
zagrożeniom cywilizacyjnym, d) potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska
przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym. IV. Stosowanie zintegrowanej
wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów Uczeń: 1) stosuje techniki
twórczego rozwiązywania problemów: a) formułuje i sprawdza hipotezy, b) kojarzy
różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, 2) analizuje
sytuację problemową: a) dostrzega i formułuje problem, b) określa wartości dane
i szukane (określa cel), 3) tworzy modele sytuacji problemowej: a) wyróżnia
istotne wielkości i cechy sytuacji problemowej, b) zapisuje je w terminach nauk
matematyczno-przyrodniczych, 4) tworzy i realizuje plan rozwiązania: a)
rozwiązuje równania i nierówności stanowiące model problemu, b) układa i
wykonuje procedury osiągania celu, 5) opracowuje wyniki: a) ocenia wyniki, b)
interpretuje wyniki, c) przedstawia wyniki. STANDARDY WYMAGAŃ PRZEZNACZONE DLA
UCZNIÓW NIESŁYSZĄCYCH I SŁABO SŁYSZĄCYCH A. Standardy wymagań z zakresu
przedmiotów humanistycznych I. Czytanie i odbiór tekstów kultury Uczeń: 1) czyta
teksty kultury na poziomie dosłownym, przenośnym, 2) interpretuje teksty
kultury, uwzględniając intencje nadawcy - odróżnia prawdę historyczną od fikcji,
dostrzega wartościowanie, 3) wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach
kultury, w szczególności w tekstach literackich, publicystycznych, ilustracjach,
mapach, tabelach, wykresach, schematach, 4) dostrzega w odczytywanych tekstach
środki wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych i dzieł
sztuki plastycznej, 5) odnajduje związki przyczynowo-skutkowe w kulturze i życiu
społecznym, 6) dostrzega konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury, w
szczególności kontekst historyczny, biograficzny, plastyczny, 7) dostrzega
wartości wpisane w teksty kultury. II. Tworzenie własnego tekstu Uczeń: 1)
buduje wypowiedzi w następujących formach: opis, opowiadanie, charakterystyka,
sprawozdanie, notatka, plan, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list,
2) posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów
humanistycznych i ścieżek edukacyjnych, 3) tworzy teksty o charakterze
informacyjnym, 4) zna i stosuje zasady organizacji tekstu - tworzy tekst na
zadany temat, spójny pod względem logicznym, 5) formułuje i wartościuje
argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze, 6) analizuje, porównuje,
porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury, 7) streszcza
tekst. B. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych I.
Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu Uczeń: 1) stosuje terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze: a)
czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia
matematyczno-przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie, b) wybiera odpowiednie
terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań, obiektów i
organizmów, c) stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska, 2)
wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych: a) stosuje w praktyce
własności działań, b) operuje procentami, c) posługuje się przybliżeniami, d)
posługuje się jednostkami miar, 3) posługuje się własnościami figur: a)
dostrzega kształty figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości, b) oblicza
miary figur płaskich i przestrzennych, c) wykorzystuje własności miar. II.
Wyszukiwanie i stosowanie informacji Uczeń: 1) odczytuje informacje
przedstawione w formie: a) tekstu, b) mapy, c) tabeli, d) wykresu, e) rysunku,
f) schematu, g) fotografii, 2) operuje informacją: a) selekcjonuje informacje,
b) porównuje informacje, c) analizuje informacje, d) przetwarza informacje, e)
interpretuje informacje, f) czytelnie prezentuje informacje, g) wykorzystuje
informacje w praktyce. III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i
zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych,
przestrzennych i czasowych Uczeń: 1) wskazuje prawidłowości w procesach, w
funkcjonowaniu układów i systemów: a) wyodrębnia z kontekstu dane zjawisko, b)
określa warunki jego występowania, c) opisuje przebieg zjawiska w czasie i
przestrzeni, d) wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk, 2) posługuje
się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych: a) zapisuje wielkości za pomocą
symboli, b) zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych, c) przekształca
wyrażenia algebraiczne, d) zapisuje związki i procesy w postaci równań i
nierówności, 3) posługuje się funkcjami: a) wskazuje zależności funkcyjne, b)
opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel, 4) stosuje zintegrowaną
wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych: a) łączy zdarzenia w ciągi
przemian, b) wskazuje współczesne zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska
przyrodniczego, c) analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby
przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym, d) potrafi umiejscowić
sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.
IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów
Uczeń: 1) stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów: a) formułuje i
sprawdza hipotezy, b) kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i
wyciąga wnioski, 2) analizuje sytuację problemową: a) dostrzega i formułuje
problem, b) określa wartości dane i szukane (określa cel), 3) tworzy modele
sytuacji problemowej: a) wyróżnia istotne wielkości i cechy sytuacji
problemowej, b) zapisuje je w terminach nauk matematyczno-przyrodniczych, 4)
tworzy i realizuje plan rozwiązania: a) rozwiązuje równania i nierówności
stanowiące model problemu, b) układa i wykonuje procedury osiągania celu, 5)
opracowuje wyniki: a) ocenia wyniki, b) interpretuje wyniki, c) przedstawia
wyniki. W przypadku uczniów niepełnosprawnych należy uwzględnić problemy
językowe tych uczniów, nie wymagając złożonych wypowiedzi na piśmie.
Strony
- Strona główna
- E-lekcja - Gimnazjum - Gąbki i parzydełkowce
- E-lekcja - Liceum - Grupy krwi
- Konspekt zajęć terenowych
- Karta hospitacji
- Kryteria oceniania
- Program nauczania Biologii w gimnazjum
- Roczny rozkład materiału z Biologii
- WSO Liceum
- Statut szkoły
- Plan wynikowy
- Standard wymagań do egzaminu gimnazjalnego
- Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum
- Arkusz egzaminu gimnazjalnego
- eTwinning
- Organizowanie uczniom pomocy psychologicznej
- Program pracy z uczniem zdolnym i mającym problemy
- KIP
- Program dostosowania wymagań do przedmiotu
- CKE
- MEN
- Motywacja ucznia
- Ankieta ewaluacyjna
Biologia
Biologia to nauka przyrodnicza o układach fizyko-chemicznych, do których można zastosować określenie "żywy", o życiu, ich pochodzeniu, rozwoju osobniczym, ewolucji, zależnościach między nimi, a także o powiązaniach między nimi i środowiskiem. Biologia stara się, używając metod naukowych, formułować ogólne prawa dotyczące wszelkich przejawów życia. Biologia to termin wprowadzony w 1802 roku niezależnie przez dwóch przyrodników: Gottfrieda Reinholda Treviranusa i Jeana Baptiste Lamarcka w odniesiemiu do gałęzi nauki zajmującej się organizmami żywymi; w wieku XX do obiektów zainteresowania biologii dołączyły wirusy, które trudno nazwać organizmami, ale raczej układami fizyko-chemicznymi, do których można zastosować określenie "żywy".
O mnie
Przykłady efektownych metod i technik uczenia się i nauczania
Książki przedmiotowe do gimnazjum
Książki przedmiotowe do liceum
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz