Sposoby motywowania uczniów
Bez chęci do nauki nie można tak naprawdę nauczyć się niczego, dlatego tak
ważna jest znajomość różnych sposobów motywowania uczniów. Hanna Hamer proponuje
następujące techniki motywujące ucznia do nauki:
1.Stwórz luźną, nieformalną atmosferę podczas lekcji, demonstruj poczucie
humoru, żartuj: spraw, aby nauka w zabawie stała się przyjemnością.
2.Szanuj odmienne zdanie uczniów i zachęcaj ich do samodzielnego,
krytycznego, twórczego myślenia. 3.Staraj się być lubianym nauczycielem.
4.Reaguj na potrzeby uczniów, np. kiedy mówią Ci, że czegoś nie rozumieją lub
gdy demonstrują objawy zmęczenia, zniechęcenia lub znudzenia.
5.Stosuj pomoce audiowizualne.
6.Dostosowuj metody nauczania do stylów uczenia się uczniów.
7.Dbaj, aby poziom motywacji uczniów nie był zbyt niski (wtedy nic nie
robią), ani za wysoki (wtedy dochodzi do dezorganizacji myślenia i działania,
zwłaszcza w sytuacjach trudnych).
8.Obniżaj w grupie uczniów poziom napięcia i lęku; im wyższy lęk, tym
mniejsza sprawność intelektualna. 9.Próbuj zaciekawiać uczniów i rozwijać ich
zainteresowania; motywy poznawcze (pragnienie wiedzy i rozumienia) dają znacznie
lepsze i trwalsze efekty niż czysto egocentryczne (rywalizacja, pokazanie swojej
wyższości) i zewnętrzne (nauka dla stopnia i sprawienia przyjemności innym
osobom).
10.Oczekuj od uczniów tego, co w nich najlepsze i mów im o tym.
11.Dostosuj wymagania do górnej granicy możliwości uczniów: niech mają
poczucie osiągalności celu, ale przy dużym wysiłku; tylko wtedy bowiem nauka
może być dla nich w pełni satysfakcjonującym wyzwaniem. 12.Przypominaj uczniom,
że niepowodzenia i błędy to normalny etap na drodze do doskonalenia się.
13.Ucz wyciągania konstruktywnych wniosków z porażek.
14.Zachęcaj do odnoszenia sukcesów.
15.Omawiaj konkretne korzyści, jakie można odnieść z każdej lekcji.
16.Chwal uczniów często; także za najdrobniejsze osiągnięcia.
17.Nagradzaj współpracę.
18.Przyznawaj się do błędów, okazuj, że jesteś omylny, ponieważ to zwiększa
sympatię uczniów do Ciebie i modeluje zachowanie uczniów (stanowi wzór do
naśladowania).
19.Utrzymuj własną motywację do pracy na wysokim poziomie: bądź
entuzjastyczny. 20.Kontroluj własny poziom stresu.
RECEPTA DLA NAUCZYCIELA NA SUKCES UCZNIA
1.Przekonaj ucznia, że naprawdę lubisz go uczyć.
2.Mów jasno, głośno, wyraźnie, z zapałem.
3.Dbaj o właściwe tempo mówienia.
4.Mów z zapałem.
5.Bądź swobodny i baw się razem z uczniem podczas nauki.
6.Okazuj mu zaufanie.
7.Wyraźnie określ cele.
8.Pokaż korzyści.
9.Bądź przygotowany do lekcji.
10.Dobrze organizuj lekcję.
11.Rób duże, przejrzyste i łatwe do oglądania pomoce naukowe.
12.Ogranicz do minimum czynniki rozpraszające uwagę.
13.Dbaj o dobry nastrój ucznia.
14.Nie nudź.
15.Przypominaj informację, kiedy uczeń zaczyna ją zapominać.
16.Polegaj na nim, stawiaj na niego, wierz w jego możliwości.
17.Bądź dla niego oparciem, bądź po jego stronie.
18.Nie oszukuj go. 19.Dotrzymuj przyrzeczeń.
20.Udzielaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.
21.Jeśli coś mu się nie uda, zrozum go, ale nie okazuj litości, zachęć do
dalszej pracy.
22.Zachęcaj go do chwalenia się kolejnymi osiągnięciami.
23.Chwal za wszystko, co da się pochwalić.
24.Mów mu często jak podoba Ci się jego praca, doceniaj go.
25.Nigdy nie przerywaj, kiedy on mówi.
26.Pozwól mu kontynuować Twoją myśl na jego sposób.
27.Słuchaj uważnie upewniając się, że dobrze rozumiesz.
28.Rozwijaj jego samodzielność.
29.Zachęcaj do krytycznego myślenia.
30.Okazuj mu swoje pozytywne uczucia.
31.Pokaż mu, że jesteś człowiekiem omylnym i popełniającym błędy.
32.Stosuj różne metody nauczania - bądź nieszablonowy i ekscytujący.
33.Odnoś do rzeczywistości to, czego go uczysz - niech praktyka uzupełnia
teorię.
34.Kończ lekcję w takim momencie, żeby miał poczucie niedosytu (jak w dobrym
serialu).
Strony
- Strona główna
- E-lekcja - Gimnazjum - Gąbki i parzydełkowce
- E-lekcja - Liceum - Grupy krwi
- Konspekt zajęć terenowych
- Karta hospitacji
- Kryteria oceniania
- Program nauczania Biologii w gimnazjum
- Roczny rozkład materiału z Biologii
- WSO Liceum
- Statut szkoły
- Plan wynikowy
- Standard wymagań do egzaminu gimnazjalnego
- Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum
- Arkusz egzaminu gimnazjalnego
- eTwinning
- Organizowanie uczniom pomocy psychologicznej
- Program pracy z uczniem zdolnym i mającym problemy
- KIP
- Program dostosowania wymagań do przedmiotu
- CKE
- MEN
- Motywacja ucznia
- Ankieta ewaluacyjna
Biologia
Biologia to nauka przyrodnicza o układach fizyko-chemicznych, do których można zastosować określenie "żywy", o życiu, ich pochodzeniu, rozwoju osobniczym, ewolucji, zależnościach między nimi, a także o powiązaniach między nimi i środowiskiem. Biologia stara się, używając metod naukowych, formułować ogólne prawa dotyczące wszelkich przejawów życia. Biologia to termin wprowadzony w 1802 roku niezależnie przez dwóch przyrodników: Gottfrieda Reinholda Treviranusa i Jeana Baptiste Lamarcka w odniesiemiu do gałęzi nauki zajmującej się organizmami żywymi; w wieku XX do obiektów zainteresowania biologii dołączyły wirusy, które trudno nazwać organizmami, ale raczej układami fizyko-chemicznymi, do których można zastosować określenie "żywy".
O mnie
Przykłady efektownych metod i technik uczenia się i nauczania
Książki przedmiotowe do gimnazjum
Książki przedmiotowe do liceum
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz